onsdag den 26. oktober 2011

Lockdown

Så igår skete der lige noget ret underligt! Vil først lige fortælle hvad lockdown er så i ved hvad det er og kan forstå hvorfor det var så underligt.

Lockdown blev startet efter 9/11 på alle amerikanske High Schools. Formålet er at forberede elever og lærere til en eventuel nødsituation hvor vi skal kunne lukke skolen fuldstændig ned nærmest og ja - være i så god sikkerhed som muligt. En nødsituation hvor lockdown ville blive brugt kunne f.eks. være en trussel mod skolen og eleverne, en skolemassakre, folk der prøver at komme ind udefra eller noget helt andet. 

Det der sker når man går i lockdown er at de kalder over højtalerne at det er en nødsituation og alle skal gå i lockdown. Derefter starter selve lockdown. Lærerne i hver klasselokale skal putte papir foran det lille vindue i døren sådan at man ikke kan kigge ind i lokalet, døren skal låses, alt lys skal slukkes, gardiner rulles ned og alle elever skal samles i den bagerste ende at lokalet og være stille. Sådan skal man så sidde indtil man får andet at vide. 

På min skole har vi en lockdown- og en brandalarm øvelse hver eneste måned for ligesom at øve det og hele tiden være forberedt.

Når men så igår under min accounting klasse siger de så pludselig at vi skal gå i lockdown. Jeg har prøvet det en gang før men synes bestemt ikke det er sjovt da det føles rimelig voldsomt. Når men så går vi i lockdown og på det tidspunkt kunne jeg virkelig ikke finde ud af om det var en øvelse eller ej da jeg ikke havde hørt noget om det, og min lærer ikke sagde noget. Når man det lød så til sidst som om på min lærer at det var planlagt. 

Så pludselig midt under lockdown går brandalarmen?! Det er super ironisk siden at du for alt i verden skal blive i dit lokale under lockdown, men samtidig er det første du skal gøre at komme udenfor når der er brandalarm. Min lærer vidste så pludselig heller ikke hvad der foregik, og der blev jeg altså en smule nervøs. Den der lyd var sååå høj og vi blev nødt til bare at blive inde i lokalet. Efter ca.5 minutter hvor alle var totalt forvirrede fik vi at vide at vi skulle evakuerers ud til "the back field" som er banen længst fra skolen. Så gik hele skolen så derud og stod i meeeega meget kulde hvor vi til sidst fik lov til at komme ind ..

Jeg fandt aldrig ud af hvad der helt præcist foregik, og om det hele var planlagt eller ej. Det er bare lidt underligt fordi normalt ved lærerne når der er øvelser - men hvertfald er alle i god behold og det er jo det vigtigste og værre var det heller ikke! Fik snakket med mine venner osv. da vi ventede så det var super! :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar