lørdag den 21. januar 2012

Spørgerunde del 1!

Her kommer så svarene på de første spørgsmål der er blevet stillet;


Er svært at få venner?
Det kommer fuldstændig an på hvor udadvent osv. du er. Folk kommer ikke selv hen til dig og snakker hvis de ikke ved hvem du er, men går du f.eks. hen til nogen og fortæller at du er udvekslingsstudent og ny osv. så har de allesammen pludselig 1000 spørgsmål! Og efterfølgende er det vigtigt at man holder det ved lige - dvs. at hvis folk snakker til dig og måske inviterer dig med til et eller andet, er det vigtigt at du selv følger op på det og måske inviterer dem hjem til dig en dag eller noget. Så længe du snakker en masse og er sød osv. og sørger for at følge op på alle dem du har snakket med så er det ok nemt. Bare vær forberedt på at man ikke får BFF's lige fra starten - og måske får man det slet ikke :)

Hvor mange penge bruger man ca. hver måned?
Det kommer meget an på hvor du bor. F.eks. hvis du bor ude på landet 20km fra alting bruger du ikke så mange men bor du ligesom mig tættere på shoppingcentre og hovedgader så bruger man lidt flere! Det er også forskelligt fra familie til familie hvad man selv skal betale for. Du skal regne med selv at skulle betale for frokost i skolen (du kan evt. selv medbringe mad), telefonregning, hygiejne ting som shampoo, balsam, cremer osv. Jeg har 1900kr. til rådighed hver måned men anbefaler helt sikkert imellem 2000 og 2500,- hvilket i også vil høre jeres program/organisation sige hvis i er kommende udvekslingsstudenter. 

Er det svært at passe ind hos familien og er de meget hjælpsomme omkring f.eks. skolen?
Jeg vil ikke sige at det er svært. Nu kan jeg jo selvfølgelig kun snakke for mig selv, men det er ikke sådan svært nej. Man ved godt og man kan godt mærke at det er nyt og anderledes og at det ikke er her man sådan oprigtigt hører til. Men samtidig er familien rigtig god til at få en til at føle sig så godt tilpas som muligt og altså mine værtsforældre har ikke rigtigt hjulpet med noget mht. skolen nej. Har der været problemer eller spørgsmål så er det gået gennem min counsler eller min Area rep. - men igen, forskelligt fra familie til familie :)

Er folk gode til at komme over og snakke til en når man er ny?
Læs spørgsmål et :)

Var første skoledag slem? 
Slem synes jeg ikke nej. Den var nok ikke som jeg havde troet, men heller ikke slem. Min skole er rimelig stor og det er ligesom en labyrint indenfor. Der er en masse forskellige gange og f.eks. for at komme hen til D-Hall skal du gå igennem A- eller C-Hall hvilket der ikke rigtigt står nogen steder osv. så jeg for vildt et par gange. Der var heller ikke rigtigt nogen der sådan selv kom hen til mig, da ingen rigtige vidste noget om mig. Derfor var jeg lidt mere alene end jeg havde troet. Også til lunch havde jeg heller ikke noget bor, men der var så nogle søde piger der tilbød mig en plads ved deres bord. Har dog sidenhen flyttet til et andet bord. Det var nu samtidig også superfedt! Hvis du har læst med på min blog har du højst sandsynligt set film og video fra min skole hvor du kan se at det ligner rigtigt meget en high school som på film. Det var en vild oplevelse at gå rundt derinde første dag og se det hele, og altså tror bare at kommende elever skal tage den med ro og bare tage dagen som den kommer. Ikke frygt dagen men samtidig heller ikke tro at man bliver skolens dronning/konge fordi man er udvekslingsstudent - langt fra. Når det er sagt har i allesammen bestemt en ekstraordinær mulighed for at gøre opmærksom på jer selv når i er "foreign". Folk vil nemlig rigtig gerne lære jer at kende!

Hvad gør man mht. mobil?
Der er forskellige muligheder, men jeg købte mig en Iphone 4 spritny. De koster kun 200 dollars (ca.1000 kr) og ja så bliver det jo ikke meget bedre!

Føler man sig hjemme?
Altså egentlig er der et meget hurtigt og nemt svar til det - nej. Fordi det er ikke hjemme. Det kan være et nok så godt alternativ og man kan have det så fantastisk og dejligt men hjemme synes jeg ikke det er. Man føler at man hører til her, og det er helt normale hverdage som amerikaner osv. osv. men jeg kan da godt mærke at jeg langt fra er hjemme. Ikke at det er en dårlig ting som. Tror det er som man selv vælger at det skal være!

Hvordan havde dine danske forældre med det? Støttede de dig?
Ja mine forældre i Danmark har været fantastiske lige fra starten! Nu var jeg også i den heldige situation at de egentlig selv foreslog det og jeg skulle derfor ikke bruge måneder på at overtale dem. En vigtig ting er også at når man vælger at det vil man gerne - så skal alle være 110% inde i processen og støtte og hjælpe osv. for at alting går godt og forberedelserne bliver gjort ordentligt osv. Det kræver rigtig meget overblik og ro i sindet at blive udvekslingstudent! Både for familien og fra eleven. Men hvertfald har begge mine forældre, og storebror været der for mig lige fra starten og de støtter mig alle af hele deres hjerte. Ved ikke hvad jeg skulle have gjort uden dem, virkelig! Så tak mor og far og Victor - jeg elsker jer rigtig højt :-)

Hvilket program rejser du med?
Jeg rejser med STS High School Denmark og min amerikanske organisation hedder CCI (Center for Cultural Interchange)

Håber det hjalp!

Og i er velkommen til at stille endnu flere spørgsmål! Endnu engang bare kommenter dette indlæg, skriv til mig på facebook eller skriv en mail til olinestreg@hotmail.com :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar